Krijg jij je zinnige verhaal ook niet overgebracht?

geplaatst door Willien van Dam, op woensdag 8 maart 2017

‘We krijgen zoveel aanmeldingen voor rondleidingen’ verzuchtte de programmamaker van Klooster Zwolle – ‘we hebben ook zo’n prachtige en unieke plek, zo’n rijke traditie – maar we krijgen het verhaal niet goed overgebracht bij basisschool leerlingen’.  ‘Onze vrijwilligers doen hun best – maar het is zo’n vreemde wereld voor kinderen’.

Ik ken het klooster en kom er graag. Het is inderdaad een unieke plek. De kloostergang met de glas in lood ramen, de stiltetuin in het midden –  de geur van wierook, de levende gemeenschap. Gemengd met degenen die de ruimtes huren als vergaderruimte – geeft het een bijzondere mengeling en inspiratie.
Ja, ik kan me hun gevoel voorstellen. Weet nog goed dat ik mij – voordat ik zelf als leerkracht levensbeschouwing werkzaam was op een openbare basisschool – geen echte voorstelling kon maken van wat kinderen nog kennen uit de traditie. Was ik verbaasd toen ik een bijbel liet zien en ze dachten dat het het boek van Sinterklaas was? Ja, best wel.

De vertaalslag maken is een kunst!

Maar ik ontdekte nog vele andere dingen. Hoe nieuwsgierig kinderen zijn – hoe je met een passende werkvorm ze heel goed kunt meenemen – zolang je maar bij hun belevingswereld aanknoopt. Bij die hele diverse wereld aan culturen en levensbeschouwingen die in basisschoolgroepen te vinden zijn.

‘Ik wil wel een voorstel maken’ zei ik spontaan. En zo is de Zevengeheimentocht geboren. Een spannende ontdekkingstocht naar zeven geheimen van geluk. Daarvoor waren een paar dingen heel belangrijk. Neem ze mee als tip voor de projecten die jij zelf wilt opzetten:

Allereerst leerde ik goed de wens kennen van het klooster. Wat willen zij graag delen? Welke ruimtes mogen we bekijken? Daarnaast ging ik de werkvormen aanpassen aan de kerndoelen van het onderwijs. Tenslotte ging ik het programma schrijven met in mijn gedachten: de wens van het klooster, die van de school én mijn eigen drijfveren. Dit is de driehoek van waaruit ik werk. Ook de laatste factor is belangrijk, degene die het programma verzorgt moet volledig aanwezig zijn – én in contact met zichzelf en de groep.

Het programma werd een groot succes. Iedereen reageerde enthousiast en vanaf september 2017 mogen wij het aanbieden onder de paraplu van Stadkamer Zwolle. Trots!

Een programma met aantrekkingskracht

‘Het is je weer gelukt’ sprak Susanne, de programmamaker van Klooster Zwolle. ‘Je hebt het verdiepende weten te combineren met het lichtvoetige’.  Dit is hoe ze het graag zien. Een nieuwe dynamiek in het klooster doordat basisschool leerlingen vanuit alle culturen zich welkom voelen. In een programma dat elk kind aanspreekt en elke levensbeschouwing recht doet.

Soms begint iets met een verzuchting – maar roept ook het antwoord op! Nu prijkt het klooster op de site van Stadkamer Zwolle – een prachtige PR en een programma met aantrekkingskracht!

En Sinterklaas? Jazeker, die doet mee! In één van de ruimte hangen de priestergewaden.. en ja hoor, die lijkt precies op het habijt van Sinterklaas! Dat is nu aansluiten bij beleving van kinderen! En daar kun je best een zinnige boodschap mee verbinden!

Meer weten over dit programma? Bekijk dan de Zevengeheimentocht.

En wij? Ikzelf en de Raadgevers? Ze glimlachen van oor tot oor!


Willien van Dam laat mensen op verhaal komen met ‘de Zeven Raadgevers, een wijs team van dierpersonages’. Ze ondersteunt programmamakers en organisaties die zinnige thema’s op een frisse manier voor het voetlicht willen brengen. Op deze manier krijgen inspiratiesessies, themabijeenkomsten en  levensbeschouwelijke programma’s meer openheid, betekenis en zeggingskracht | zie www.deverkenner.nl 

 

384 keer bekeken

Reacties

Reacties zijn gesloten.