Lastig om het gesprek met een jongere verdieping te geven?

geplaatst door Willien van Dam, op maandag 20 maart 2017

Een kleine groep van studenten van InHolland had ik die middag – als onderdeel van een dagtraining. Een internationale groep technische studenten. Een stuk kennismaking, een stuk reflectie op jezelf, je kwaliteiten en je uitdagingen. Maar wat is het soms moeilijk om je eigen kwaliteit te benoemen. Ja, om daar eigenaarschap voor te nemen!

Voor iedereen is dat soms moeilijk – maar de studenten uit Azië, vanuit een hele andere cultuur waar het individu niet centraal staat – is het helemaal lastig. En toch bloosde hij – de jongen uit China – die zichtbaar geroerd aanhoorde wat anderen als zijn kwaliteit benoemden.  Als uitdaging koos hij de havik. Hij vertelde aan de groep dat hij de wens had om zichzelf meer te willen laten zien en te horen  (daar waar de havik symbool voor staat).
Ik bedankte hem voor zijn openheid en wilde doorgaan naar de volgende student.

‘Mag ik een interventie doen?’ vroeg de docent die het proces observeerde… Ik zag dat hij stond te popelen. Ik gaf de docent toestemming.

‘Tell us your most hidden talent!’  vroeg hij hem.  De jongen glimlachte… in zijn hand had hij de havik nog vast.

‘About myself?’ vroeg hij. ‘Yes! About yourself!’ antwoordde de docent met klem. De jongen haalde diep adem… er verscheen een glimlach om zijn mond. De havik in zijn hand – een personage die als klassieke marionet aan draden hing – begon te dansen voor onze ogen. De opwinding van deze leerling straalde door op het dierpersonage. Het was alsof de havik met de vleugels ging flapperen.. hij hipte wat op zijn poten…zijn snavel ging open en dicht… Het leek alsof de jongen het in de bek van havik wilde leggen. Dit duurde een seconde of tien – hij moest een aanloop nemen

‘I am a good listener…’  zei de jongen zacht ‘They called me wise..’ ‘Yes you are!!’ zei de docent.

Spel en sport maken een mens vrij. Je komt letterlijk in beweging. Zo kan er openheid ontstaan. Je zult merken hoeveel behoefte er ook is om in een veilige setting jezelf te laten zien. Om jezelf kenbaar te maken.  Ook sport biedt vele mogelijkheden voor metaforische taal, zoals ik dit met diermetaforen doe. Je kunt via het metafoor antwoorden – en dat is een stuk gemakkelijker.

Die glimlach die tevoorschijn kwam!  Dit moment vergeet hij nooit weer. En ik ook niet.  Wat een moment, wat een toewijding door deze docenten, wat een ontvankelijkheid bij deze jongeren. Ja – en wat een meerwaarde als een docent, jeugdwerker of begeleider het proces kan inleiden én voortzetten!

.


Willien van Dam laat mensen op verhaal komen met ‘de Zeven Raadgevers, een wijs team van dierpersonages’. Ze ondersteunt programmamakers en organisaties die zinnige thema’s op een frisse manier voor het voetlicht willen brengen. Op deze manier krijgen inspiratiesessies, themabijeenkomsten en  levensbeschouwelijke programma’s meer openheid, betekenis en zeggingskracht | zie www.deverkenner.nl 

..

307 keer bekeken

Reacties

Reacties zijn gesloten.